Weert/Moesel is bevrijd door de Britten op 22 september 1944.
Dat betekent dat 22.05 Britse tijd is. Dus 23.05 uur Duitse tijd.
Op 17-09-1944 ging de Britse tijd in voor de bevrijde gebieden in Nederland.
Weert ligt in het Duitse Planquadrat MM

Tijd : 22.51
Plaats : NL, NM, NN, MM, MN.
Eenheid : 4./NJG 2
Toestel : 4-mot.
Pilot : Ofw. Möckel.

Opmerkingen.
Dit is de enige Duitse claim voor Planquadrat MM die in de film op 23.09.44 voorkomt.
Dit lijkt me een voldoende onderbouwing om deze crash toe te schrijven aan Ofw. Möckel.
Een grote waarschijnlijkheid dat deze verklaring de meest waarschijnlijke is.

Nog eens alles op een rijtje. In zuidoost-Nederland crashen 3 bommenwerpers:

- 21.15 uur, Lancaster III (LM 718) van het 61 Sqd.RAF bij "Zandbos" (Deurne). Voor dit vroege tijdstip zijn geen Duitse nachtjagerclaims, dus moet er een andere oorzaak zijn geweest, mogelijk Duitse luchtafweer maar daarvan is in de microfilms helaas niets te vinden.

- 22.05 uur, Halifax III (MZ 763) van het 78 Sqd.RAF bij Moesel (gem.Weert).

- ?? uur, Halifax III (MZ 574) van het 10 Sqd.RAF bij Swier (gem.Wijnandsrade), vreemd genoeg zijn de twee gesneuvelde bemanningsleden in België (bij Leopoldsburg) begraven daar is dus geen crash geweest.
Welnu, toeval of niet maar voor deze hoek van het land zijn ook maar twee claims:

- Fw. Weissensel (IV./NJG 1) Lancaster £ NM 22.43 Film C. 2027/II Anerk: Nr. –

- Ofw. Möckel (4./NJG 2) 4-mot. Flzg. £ NL-NM-NN-MM-MN 22.51

Film C. 2027/II Anerk: Nr. -

Oberfeldwebel Möckel heeft in deze nacht maar één toestel geclaimd (godzijdank natuurlijk!) dus we kunnen hem maar aan één Engelse bommenwerper koppelen (hopelijk de juiste). Voor de crash bij Wijnandsrade denk ik eerder aan Fw. Weissensel die immers van deze twee piloten de zuidelijkst gelegen bommenwerper claimt. Immers: vrijwel heel Zuid-Limburg beneden de lijn Stein-Gangelt ligt in Planquadrat NM, Wijnandsrade ligt daar middenin. We hebben helaas pas echt zekerheid als we weten of het crashtijdstip te Wijnandsrade in de buurt ligt van 22.43 uur. Mocht dat het geval zijn, dan heeft onervaren Feldwebel Weissensel (ik twijfel of de naam klopt) zich in het vliegtuigtype vergist en in werkelijkheid een Halifax neergehaald i.p.v. een Lancaster. Een verwisseling die 's nachts ook door ervaren nachtjachtpiloten gemaakt werd.

Met dank aan Marcel Hogenhuis en Jaap Woortman.